sâmbătă, 31 martie 2018

Recenzie ”Marțianul” de Andy Weir

Cred că era vara lui 2015 când am aflat că urmează să apară un film după o carte SF lăudată și, curioasă fiind, am citit-o. Așa am descoperit bijuteria numită Marțianul, debutul literar al lui Andy Weir. Dacă sunteți pasionați de filme sau de genul SF, sunt sigură că ați auzit de adaptarea cinematografică a lui Ridley Scott, cu Matt Damon în rol principal. Filmul a fost nominalizat la mai multe premii Oscar, dar nici cartea nu e mai prejos, câștigând chiar Goodreads Choice Award pentru cel mai bun SF în 2014.

O să vă explic pe scurt subiectul. Este anul 2035 și oamenii au pus piciorul pe suprafața planetei Marte. După ce o furtună de nisip aproape că-l ucide și îi forțează echipa să evacueze planeta crezându-l mort, Mark Watney - un inginer botanist, membru al misiunii Ares 3 - se trezește izolat pe Marte și complet singur, fără nicio cale prin care să anunțe Pământul că este încă în viață. Străduindu-se să aibă mâncare și oxigen în habitatul în care se află, Mark nu-și pierde speranța și caută o cale să-i contacteze pe pământeni pentru ca să ajungă iar acasă. În paralel ni se prezintă atmosfera de la sediul NASA și deciziile pe care creatorii misiunii Ares 3 le iau pentru a-și recupera astronautul.

Chiar dacă romanul lui Weir este hard SF, în sensul în care este plin de explicații științifice și tehnice, este extrem de accesibil neinițiaților genului, captivați fiind de la primele rânduri de Mark, unul dintre cei mai faini protagoniști pe care i-am întâlnit în cărți. Având perspectiva lui narativă, ne inundă adesea cu umorul lui și buna dispoziție, chiar dacă se află la mii de kilometri de casă. Menținându-și cu greu sănătatea mintală întreagă, inteligența lui și spiritul inovator îl ajută să treacă cu brio peste încercările de a supraviețui vreme de un an și jumătate pe suprafața Planetei Roșii, folosind toate resursele pe care le are la îndemână. De asemenea, se observă cu ușurință cât de temeinic s-a documentat autorul Andy Weir pentru a crea acest SF plauzibil și n-ai cum să nu îți mărești cunoștințele despre Marte după ce termini de citit cartea.

Pentru că petrecem atât de mult timp cu Watney, avem timp să empatizăm cu el și să-i înțelegem gândurile și acțiunile. Din păcate, nu putem spune asta și despre celelalte personaje, fie că discutăm despre propria lui echipă sau cei aflați la sediul NASA, care sunt slab dezvoltate și reprezintă doar un mod prin care avansează acțiunea cărții. În afară de acest minus, Marțianul este o lectură încântătoare și captivantă, plină de glume cu iz științific și cartofi. Mulți, mulți cartofi.

Romanul lui Weir este una dintre cărțile mele preferate pentru că are un personaj principal inteligent și amuzant, iar acțiunea este alertă, deci se citește repede. Având momente care emoționează, dar și scene care te țin cu sufletul la gură, Marțianul ne demonstrează că și literatura SF poate fi accesibilă și se poate bucura de popularitate dacă avem un personaj principal carismatic și un subiect interesant.

Am început ziua cu un cartof. După el, mi-am clătit gâtlejul cu niște cafea marțiană. Asta e denumirea mea pentru „apă fierbinte cu o pastilă de cofeină dizolvată în ea”.

Titlu original: The Martian
Autor: Andy Weir