luni, 26 februarie 2018

Recenzie ”Simon și planul Homo Sapiens” de Becky Albertalli

Încet, dar sigur, apare și diversitatea în literatura Young Adult, în special în cărțile care se traduc și la noi în țară. Astfel am auzit de Simon și planul Homo Sapiens, roman foarte lăudat în străinătate pentru ușurința cu care tratează subiecte importante precum homosexualitatea și abuzul fizic și psihic dintre elevi. Lectura am dat-o gata foarte repede, efectiv am zburat printre pagini fără probleme. Pe cât de serioase sunt temele dezbătute, pe atât de amuzant și simpatic mi s-a părut debutul lui Becky Albertalli și recunosc că m-a făcut curioasă să-i citesc următoarele apariții.

Simon Spier este un adolescent carismatic, pasionat de muzicaluri și biscuiți Oreo. Doar că are o mică problemă: este gay și încă n-a spus nimănui, în afară de Blue, un alt coleg care are aceeași orientare sexuală și cu care comunică adesea pe e-mail, păstrându-și amândoi identitatea secretă. Din nefericire, micul lui secret este descoperit de Martin, clovnul clasei, iar acesta îl șantajează pe Simon să-i facă rost de o prietenă, altminteri toată lumea va afla. De aici încep întâmplările care pun în mișcare schimbări majore în viața protagonistului nostru, dar și răsturnări de situație amuzante. Acțiunea alertă și tonul vesel te binedispun imediat și nici nu-ți dai seama că deja ai parcurs jumătate de carte.

Vă las pe voi să-l descoperiți pe Simon de-a lungul cărții. Sentimentul de izolare pe care îl resimte din cauza faptului că este homosexual este combătut de oamenii dragi pe care îi are în viața lui. Punctul forte al cărții este reprezentat chiar de personaje. Prietenii cei mai buni ai lui Simon, Nick și Leah, îi sunt alături la fiecare pas și dinamica celor trei se schimbă atunci când în peisaj apare Abby, care se împrietenește cu ei destul de repede. Fiecare are o personalitate distinctă și legătura strânsă cu Simon demonstrează că nu contează rasa, orientarea sexuală sau religia atunci când întemeiezi o relație de prietenie cu cineva. De asemenea, mi-a plăcut că familia joacă un rol important în viața personajului principal și cele două surori ale lui Simon au chiar un rol destul de mare în carte. De obicei nu vedem reflectată în literatura pentru tineri o relație atât de strânsă între membrii familiei și mă bucur că putem observa un comportament sănătos între aceștia. Dar, probabil, cel mai mult mi-a intrat în suflet Blue, confidentul lui Simon, extrem de sensibil și empatic. Felul în care evoluează relația celor doi, prin e-mail-uri presărate cu visuri, temeri și glume, au făcut și mai veridice personajele în ochii mei. Ca să vă faceți o idee, mai jos este un fragment dintr-un e-mail în care Blue îi explică lui Simon despre cum sărbătorește el Halloween-ul.

N-am nimic împotriva deghizărilor şi pledoaria ta în favoarea lor e foarte convingătoare. Recunosc că ideea de a fi altcineva pentru o seară (sau în general) e foarte atrăgătoare. De fapt, când eram mic, şi pe mine mă interesa doar un lucru. Eram mereu un supererou. Presupun că-mi plăcea să-mi imaginez că avem o identitate secretă complicată. Poate că încă îmi place. Poate că ăsta-i întregul scop al acestor e-mailuri. În orice caz, anul ăsta nu mă costumez, întrucât nu ies. Mama are un soi de petrecere la muncă, aşa că eu rămân acasă să împart bomboane. Sunt sigur că înţelegi că nu există nimic mai trist decât un băiat de şaisprezece ani, singur acasă de Halloween, răspunzând la uşă îmbrăcat în costum.

Sinceritatea este trăsătura de bază a scrierii lui Albertalli, care a fost psiholog specializat în lucrul cu copiii și adolescenții înainte să devină scriitoare. Și asta se simte în felul în care este alcătuită povestea lui Simon și a prietenilor lui. Dacă v-au plăcut cărțile lui John Green, dar vreți să râdeți mai mult, atunci ați găsit ce căutați. Singurul punct negativ la Simon și planul Homo Sapiens e că este prea previzibilă și e plină de clișee ale genului Young Adult. Dar m-a făcut să râd copios, comicul de situație fiind excelent. V-o recomand cu căldură, încercați-o și sunt sigură că n-o să regretați. Și am o veste bună: o să avem parte primăvara asta de un film în regia lui Greg Berlanti care va adapta romanul de față. Să sperăm că se va ridica la înălțimea așteptărilor.

Așadar, mă gândesc întruna la ideea identităților secrete. Te simți vreodată prizioner în tine însuți? Nu știu dacă are noimă ce zic. Bănuiesc că mă refer la faptul că uneori pare că toată lumea știe cine sunt, mai puțin eu.

Titlu original: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda
Autor: Becky Albertalli
Editura românească: Epica