luni, 12 februarie 2018

Recenzie ”Ready Player One” de Ernest Cline

Înainte să citiți Ready Player One, trebuie să știți că nu este pentru oricine. Aș recomanda-o unor cititori de nișă, pasionați de jocuri video, de seriale și de povești care nu se iau prea mult în serios, căci întreaga carte scrisă de Ernest Cline este un amalgam minunat de aventură, maturizare și umor, totul presărat cu referințe la tehnologie și la tot ceea ce ține de cultura anilor '80. Ecranizarea în regia lui Steven Spielberg va apărea la sfârșitul lui martie, deci acum e un moment numai bun să vă apucați de roman, căci știți cum se spune, cartea e mai bună decât filmul.

O să încerc să explic pe scurt despre ce este vorba. Adolescentul Wade Watts trăiește în anul 2045 într-o realitate care nu-i place, caracterizată de foamete, sărăcie, boli, încălzire globală și lipsă acută de petrol. Așadar, el evadează adesea într-o utopie virtuală populară cunoscută drept OASIS, unde ai posibilitatea de a explora zeci de mii de planete și de a alege ce identitate îți dorești. Wade și-a devotat viața pentru cercetarea puzzle-urilor ascunse în această lume digitală chiar de însuși creatorul James Halliday, care a promis că lasă moștenire controlul la OASIS și întreaga sa avere celui care le poate rezolva. Atunci când Wade reușește să rezolve primul puzzle din această vânătoare de comori, el se găsește înconjurat de alți jucători care sunt dispuși să-l ucidă pentru a obține întreaga comoară. Pornit într-o cursă pe viață și pe moarte, Wade trebuie să câștige pentru a supraviețui și astfel e obligat să se confrunte cu lumea reală din care își dorea atât de mult să evadeze.

Acțiunea cărții este alertă și respectă întocmai pașii clasici pe care trebuie să-i parcurgă protagonistul Wade pentru a se maturiza. Povestea în sine nu aduce nimic nou, totul e predictibil, dar asta nu înseamnă că nu te distrezi citind-o. Mi-a plăcut la nebunie călătoria lui Wade prin OASIS și am admirat inventivitatea lui Halliday în crearea vânătorii de comori. Referințele acelea superbe la jocuri video, cărți, filme și o nostalgie imensă pentru anii '80 au atins ce coarde trebuia pentru a-mi face sufletul să cânte. De asemenea, am râs. Foarte mult și adesea când nu mă așteptam. Wade e genul de personaj care se știe că e un tocilar uriaș și își îmbrățișează această identitate. O avem și pe Art3mis, inițial rivala lui în rezolvarea puzzle-urilor, care ajuge să devină un aliat neașteptat. Mai multe nu vă zic, citiți romanul și descoperiți singuri cum stă treaba.

Ready Player One este ca o gustare pe care o împarți cu prietenii, nu poți doar să o citești și gata, o pui frumos pe raft și uiți de ea. Fiind plină de referințe la jocuri video obscure, cărți și seriale vechi, după ce mai convingi pe cineva s-o citească e musai să afli ce chestiuțe a descoperit în carte care ție ți-au scăpat, fiind aproape ca un joc video în format tipărit. Vă îndemn s-o citiți și voi și să vă bucurați de atmosfera distopică SF, să râdeți de întâmplările lui Wade și să vă doriți să vă jucați OASIS. Ernest Cline a creat o experiență aparte pentru toți cei care îmbrățișează viața de geek, persoanele obsedate de unul sau mai multe lucruri incluzând cele legate de intelectualitate, electronică și jocuri.

Nu m-am simțit niciodată în largul meu în lumea reală. N-am știut cum să mă conectez cu oamenii de acolo. Mi-a fost frică de ei, toată viața. Până în clipa când am știut că voi muri. Atunci am înțeles că oricât de terifiantă și dureroasă poate fi realitatea, ea este de asemenea unicul loc în care poți găsi adevărata fericire. Pentru că realitatea este reală.

Titlu original: Ready Player One
Autor: Ernest Cline
Editura românească: Nemira