duminică, 14 ianuarie 2018

Recenzie ”Toată lumina pe care nu o putem vedea” de Anthony Doerr

Îmi place la nebunie să citesc cărți care au în centru al Doilea Război Mondial. Ororile pe care oamenii le-au înfruntat atunci, mare parte dintre ele realizate de naziști sau comuniști, au fost învățătură de minte pentru generațiile ce-au urmat și, sper eu, istoria nu se va mai repeta nicicând. Deci nu e de mirare că Toată lumina pe care nu o putem vedea de Anthony Doerr a fost genul de carte pe care a trebuit musai să-o citesc. Recunosc, titlul straniu și coperta superbă au fost cele care mi-au atras atenția inițial, dar citind primele paragrafe am fost prinsă complet în poveste până am terminat-o. Pot spune că îți oferă cam aceeași căldură sufletească pe care Hoțul de cărți, un alt roman popular de ficțiune istorică scris de Markus Zusak reușește s-o facă atât de bine, dar, în afară de asta și de premisa războiului, cărțile diferă între ele foarte mult.

Laureat al premiului Pulitzer 2015, Toată lumina pe care nu o putem vedea îi urmărește pe Marie-Laure LeBlanc, o fetiță franțuzoaică oarbă și pe Werner Pfennig, un băiat orfan german, ale căror destine se întrepătrund în Franța ocupată de naziști, în timp ce încearcă să supraviețuiască ororilor celei de-a doua conflagrații mondiale. Folosind un limbaj bogat în metafore, imagini stilistice puternice și având un lirism aparte pentru o operă în proză, Anthony Doerr ne poartă de-a lungul anilor, din 1934 până în 2014, și ne prezintă copilăria celor doi protagoniști, impactul războiului asupra lor și povestea lor, conectați fiind de o emisiune transmisă prin unde radio.

Mi-e greu să găsesc lucruri negative de zis despre o carte care vorbește cu sinceritate despre o poveste unică din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, cu personaje puternice și o intrigă interesantă, care urmărește un diamant misterios, căutat de ofițerii naziști, despre care se spune că îi va oferi posesorului viață veșnică, dar lipsită de fericire. Marie-Laure și Werner înaintează încet, dar sigur, povestea prin firele lor narative distincte, prin traumele și micile lor bucurii - fata e pasionată de Jules Verne și istorie naturală, iar băiatul trăiește pentru inovații tehnologice și transmisiuni radio. Am empatizat puternic cu cele două  personaje și am fost curioasă cum li se vor intersecta drumurile, cum va reuși Doerr să conecteze doi oameni care sunt din părți diferite ale lumii și nu se cunosc unul cu celălalt. N-am fost dezamăgită de deznodământ și recunosc că m-a impresionat foarte tare ultimul capitol. Nu vă spun despre ce este vorba, sunt spoilere mari și cel mai bine ar fi să vă bucurați chiar voi de experiența minunată de a citi o astfel de carte scrisă cu măiestrie, știind cât mai puțin despre ea.

În loc de încheiere, o să încerc să explic titlul intrigant al romanului folosindu-mă chiar de cuvintele autorului Anthony Doerr: „În primul rând este o referință la toată lumina pe care practic chiar nu o putem vedea: cu alt cuvinte, lungimile de undă ale spectrului electromagnetic care depășesc capacitatea ochilor umani de a le identifica (undele radio, desigur, fiind cele mai relevante). Este, de asemenea, o sugestie metaforică conform căreia există nenumărate povești invizibile încă îngropate în timpul celui de-al Doilea Război Mondial - că poveștile copiilor obișnuiți, de exemplu, sunt un fel de lumină pe care nu o vedem de obicei. În cele din urmă, titlul are intenția de a fi o sugestie că ne petrecem prea mult timp concentrați doar pe o mică parte din spectrul de posibilități.”

Știi care e marea lecție a istoriei? Aceea că istoria este ceea ce spun învingătorii că este. Asta e lecția. Cine câștigă, ăla decide cursul istoriei. Noi acționăm pentru interesele noastre. Sigur că da. Arată-mi mie o persoană sau un popor care nu face asta. Șmecheria e să-ți dai seama unde ți-e interesul.

Titlu original: All the Light We Cannot See
Autor: Anthony Doerr
Editura românească: Humanitas