duminică, 26 noiembrie 2017

Recenzie ”Elantris” de Brandon Sanderson

L-am descoperit pe Brandon Sanderson cu trilogia Născuți din ceață și m-am îndrăgostit iremediabil de proza lui, de felul în care creează diverse sisteme magice fantastice și de personajele care reușesc de cele mai multe ori să schimbe la 180 de grade soarta întregii lumi. Pentru că Sanderson nu se joacă deloc cu lucruri mărunte: în cărțile sale religia se împletește cu intriga politică și toate acestea sunt puțin asezonate cu un strop de magie, care se manifestă sub diferite forme, de la metale variate ingerate care sporesc simțurile, la pietre magice încărcate de energia furtunilor puternice și, în cazul romanului de față, la semne de lumină desenate în aer cu scopul de a crea, distruge, teleporta sau vindeca. Când m-am apucat de Elantris mărturisesc că am fost un pic sceptică, deoarece aceasta a fost prima lui carte publicată (dar nu prima scrisă!) și am încercat să nu-mi fac așteptări de nivelul celor din Ultimul Imperiu sau Calea Regilor. Din fericire, mi-am făcut degeaba probleme.

Acțiunea cărții urmărește trei personaje diferite: prințul Raoden, prințesa Sarene și gyornul Hrathen, conflictul central fiind reprezentat de cele două religii principale, anume Shu-Dereth și Shu-Korath. Elantrisul este orașul decăzut al unor oameni-zei, cu puteri supranaturale, piele strălucitoare și păr alb. Aceștia se trezeau peste noapte că au devenit elantrieni, însă când blestemul Reodului i-a lovit, oamenii nu mai deveneau frumoși și puternici, ci se umpleau de pete negre, inima li se oprea în piept, rănile nu li se mai vindecau și tot părul le cădea din cap. Locuitorii din Elantris accesau Dorul (energia fundamentală a lumii) prin Aoni, semne de lumină cu o putere magică neobișnuită. Dar de când au devenit cadavre vii, Dorul nu mai funcționează. Îmi dau seama că acest rezumat pare destul de complicat, dar fiindcă e un monstru de carte de aproape 750 de pagini, mai simplu nu pot să explic.

Sanderson a reușit să conceapă în romanul său de debut unul dintre cei mai interesanți antagoniști din opera sa: pe gyornul Hrathen. Acesta a fost însărcinat cu o misiune foarte importantă de către conducătorul bisericii Shu-Dereth, și anume să convertească întregul regat al Arleonului la religia sa, altminteri trupele vor invada regatul și vor masacra locuitorii săi. Deși este un om credincios, Hrathen începe să aibă îndoieli cu privire la scopul său pe pământ și în ultima parte a cărții realizează că a fost un pion în mâinile propriei religii și încearcă să-și repare greșelile. Celelalte două personaje principale, prințul Raoden și prințesa Serene, sunt bine caracterizate, au personalități puternice și o voce narativă distinctivă, dar sunt eclipsate de complexitatea gyornului Hrathen.

Întocmai în stilul consacrat al lui Sanderson, toate firele narative diferite și detalii aparent neimportante încep să se conecteze din a doua jumătate a cărții, după ce lumea Elantrisului a fost bine stabilită. Fiecare piesă se potrivește perfect cu cealaltă, precum un puzzle, punctul culminant te ia prin surprindere și te face să vezi dintr-o altă perspectivă toată cartea. De mare ajutor este și anexa de la final cu cei mai importanți Aoni, dar și hărțile regatului Arleon și a Elantrisului. Comparând alte cărți ale lui Brandon Sanderson, pot să observ cum Elantris se urnește mai greu din loc, scârțâie un pic pe alocuri, obișnuită fiind cu mecanismul său de scris deja bine dezvoltat. Dar asta nu înseamnă că nu e o carte fantasy excelentă, pe care am adorat-o până la ultimul cuvânt. Cred însă că dacă autorul ar fi pus să o rescrie, ar ieși o carte perfectă.

Vă îndemn să citiți Elantris fără să vă lăsați intimidați de dimensiunea sa, căci după primele o sută de pagini care stabilesc lumea, intriga politică și personajele, acestea se citesc repede datorită acțiunii antrenante și captivante. Povestea originală cu personaje carismatice și un sistem magic interesant este o introducere bună pentru Brandon Sanderson, unul dintre maeștrii genului fantasy contemporan, într-o traducere excelentă și un format de carte trainic, cu coperte cartonate.

Adu-ți aminte: trecutul nu trebuie să devină și viitorul nostru.

Titlu original: Elantris
Autor: Brandon Sanderson