miercuri, 6 septembrie 2017

Recenzie ”Eliza and Her Monsters” de Francesca Zappia

Uneori când nu știu ce să mai lecturez, deși am tona de cărți necitite în bibliotecă, mă apuc să caut pe Google recomandări. Aveam chef de ceva care să vorbească de arta de a spune povești și benzile desenate. Cumva, am dat peste Eliza and Her Monsters și m-am apucat de ea fără să am așteptări prea mari. Vai, ce plăcut surprinsă am fost! Am dat gata cele aproape 400 de pagini aproape pe nerăsuflate și mi-am dat seama că a trecut ceva timp de când am citit ceva care să mă captiveze atât de mult și care să se lectureze foarte rapid. Îmi pare nespus de rău că încă nu a fost tradusă în română, dar nu e niciodată prea târziu să avem parte de o astfel de surpriză.

Romanul de față prezintă viața Elizei, o fată de 17 ani care este creatoarea anonimă a unui web comic (bandă desenată online) foarte popular, Monstrous Sea. Tânăra se confruntă cu anxietate socială și nu are prieteni la liceu, petrecându-și timpul desenând sau vorbind online cu prietenii ei aflați în alte orașe. Familia Elizei nu înțelege „izolarea” de realitate și popularitatea fiicei lor pe Internet, părinții și cei doi frați ai ei fiind genul sportiv, care promovează mișcarea în aer liber și petrecutul a cât mai mult timp în natură. Într-o zi Eliza se trezește cu un coleg nou pe nume Wallace, unul dintre cei mai mari fani ai web comic-ul ei, iar adolescenta este nevoită să încerce să iasă din carapacea ei și să-și înfrunte temerile, fără a dezvălui că este creatoarea unui fenomen online. Printre paginile cărții sunt presărate bucăți din banda desenată creată de Eliza și putem să ne facem o idee despre povestea care a izvorât din imaginația ei și reușim să înțelegem mai bine popularitatea acelui web comic.

Eliza este genul de personaj pe care l-am îndrăgit de la primele rânduri și am putut să mă pun foarte ușor în pielea ei. Timidă, emotivă și cu o imaginație vivace, tânăra artistă încearcă să-și înfrângă anxietățile și să devină o persoană mai bună pentru fanii ei și pentru povestea la care lucrează de câțiva ani. Wallace se împrietenește cu ea în ciuda faptului că este și el la rândul lui un introvertit, care preferă să scrie bilețele decât să vorbească cu voce tare. Relația care se formează între personajele noastre îi va schimba pe amândoi iremediabil, dar mi-a plăcut că acest roman nu a insistat pe partea asta, ci a avut curajul să abordeze probleme mai delicate.

Deși este considerată ca fiind Young Adult, Eliza and Her Monsters vorbește despre multe subiecte dificile și complexe precum sănătatea mintală, suicid, conflictul dintre creator și creație și cultura mediului online. Zappia a reușit să schițeze un tablou adevărat a ce înseamnă să trăiești cu anxietate și a îndrăznit să exploreze probleme care provin din popularitatea în mediul online, contrastând în același timp cu prieteniile sincere și trainice pe care le pot crea comunitățile virtuale a celor care împărtășesc aceleași interese. Adesea, ca autor a ceva ce este publicat pe o platformă online, te confrunți cu presiunea de a oferi constant același nivel calitativ al creației tale și de a respecta un orar strict. Dacă se întâmplă să o dai în bară, ești mult mai aproape de cei care te urmăresc și e greu să eviți comentariile și mesajele pline de dezamăgire sau ură pe care le postează pe platforma ta. Tocmai de aceea pot înțelege de ce Eliza se confruntă cu frica de a nu eșua în procesul ei creator și refuză să citească orice comentarii de la fanii ei, chiar dacă acestea sunt de natură pozitivă sau negativă.

Chiar dacă Eliza and Her Monsters nu e o carte care dărâmă clișee și stereotipuri, pe mine m-a făcut să îndrăgesc povestea pe care a avut curaj să o prezinte și am adorat fiecare cuvânt scris de Francesca Zappia. Recenzia aceasta este una subiectivă și vă cer să aveți încredere în mine și să citiți cartea. Cei care nu înțeleg impactul pe care îl are Internetul asupra noastră poate își vor face o idee despre ce înseamnă să fii un tânăr care a crescut la început de secol XXI, iar cei care cunosc fenomenul prea bine vor putea să se identifice cu Eliza și Wallace, înțelegând problemele cu care ei se confruntă.

There is a small monster in my brain that controls my doubt. The doubt itself is a stupid thing, without sense or feeling, blind and straining at the end of a long chain. The monster though, is smart. It's always watching, and when I am completely sure of myself, it unchains the doubt and lets it run wild. even when I know it's coming, I can't stop it.

Titlu original: Eliza and Her Monsters
Autor: Francesca Zappia
Limba: Engleză