sâmbătă, 28 februarie 2015

Recenzie ”Whiplash” (2014)

Whiplash este unul dintre cele mai intense și energice filme din 2014, o viziune îndrăzneață al regizorului Damien Chazelle ce prezintă povestea lui Andrew, un toboșar de muzică jazz - interpretat de Miles Teller, nominalizat la Oscar pentru rol - care dorește să devină cel mai bun din țară. Astfel, el ajunge într-o trupă dirijată de cel mai important profesor al conservatorului unde studiază, un anume Dr. Fletcher, jucat de J. K. Simmons. Odată cu trecerea timpului, tânărul descoperă că Fletcher este un individ neconvențional, perfecționist și agresiv, care împinge studenții săi până la limita lor muzicală și fizică pentru a obține excelența: mâinile lui Andrew devin însângerate de multe ori din cauza orelor nesfârșite în care exersează la tobe fără pauză, totul din dorința devenită obsesie de a obține respectul profesorului și recunoașterea națională.

Filmul oscilează între diferite stări de spirit cu sprijinul muzicii excelente aflată pe coloana sonoră, iar felul în care bate la tobe Andrew este o modalitate de exprimare a încrederii lui și ale neliniștii crescânde care apre în scenele în care Fletcher ocupă ecranul, iar interpretarea lui Simmons consumă dogoritor audiența, reamintind de R. Lee Ermey din Full Metal Jacket. În timp ce vizionezi Whiplash simți o stare de anxietate pe care nu poți s-o controlezi, stresul acumulându-se cu fiecare dialog acid, joc actoricesc, prim-plan sau muzică și nu te poți abține să nu te gândești că ceva absolut groaznic e pe cale să se întâmple. Este atât de intens din punct de vedere emoțional, încât consider că acest film a avut un suspans mai bun decât al oricărui film horror pe care l-am văzut și tocmai de aceea este fenomenal.

Nu este de mirare că Teller și Simmons (care a fost laureat cu un Oscar pentru rol) au niște interpretări actoricești puternice și intense, deoarece au un material bogat cu care pot lucra la filmări. Totuși, ceea ce devine cireașa de pe tort la rolurile lor este modul în care interacționează reciproc. Este printre puținele filme din 2014 la care m-am uitat la o pereche de actori și mi-a apărut în minte cuvântul „chimie”. Andrew și Fletcher creează ceva absolut magic între ei: este abuziv, oribil, destructiv, dar este hipnotizant de urmărit cum se descoperă relația în fața ochilor tăi. Este ca o coardă întinsă, gata să plesnească. Personajele lor sunt pasionante, impulsive și fascinant de complexe, iar filmul ridică niște întrebări interesante despre dilema morală aflată în esența filmului: este corect să împingi pe cineva până la limita lor pentru o cauză merituoasă?

Deși Fletcher considera că „nu există în vocabular cuvinte mai dăunătoare ca ai făcut o treabă bună”, filmul lui Chazelle marchează o realizare regizorală excelentă și îl așază sub lumina reflectoarelor pe actorul Miles Telles, care este toboșar de la vârsta de 15 ani. Whiplash este un film captivant care reprezintă un standard cinematografic și merită să fie descoperit și urmărit de cât mai multe persoane.

Titlu original: Whiplash
Ţara de origine: SUA
Regia: Damien Chazelle