marți, 11 martie 2014

Recenzie ”Nume de cod: Verity” de Elizabeth Wein

Ești conștient că ai citit o carte extraordinar de bună, care lasă ecouri în sufletul tău, atunci când încă te mai gândești la ea multe zile după ce ai terminat lectura propriu-zisă. Nume de cod: Verity este exact genul acela de carte, incitantă, intensă și centrată pe legătura dintre două prietene în Marea Britanie a celui de-al Doilea Război Mondial și Franța ocupată de naziști.

Anul este 1943. Maddie și prietena ei cea mai bună Queenie (“Verity” din titlul romanului) sunt o echipă senzațională, o pereche de prietene devotate ce nu se sfiesc să își împărtășească totul. Prima este un pilot pentru ATA (Air Transport Auxiliary - Transportul Aerian Auxiliar), cu o pasiune de neegalat pentru zburat și tot ceea ce ține de motoare și mecanică. A doua este o aristocrată scoțiană, un spion cu o înclinație spre literatură, care lucrează cu SOE (Special Operations Executive - Serviciul pentru Operațiuni Speciale). Amândouă își fac cu onoare datoria de cețățeni ai Marii Britanii în timpul războiului.

Cartea are două părți - narate de Verity, respectiv Kittyhawk (Maddie) - și debutează cu o confesiune: Sunt o lașă. Aflăm astfel că Verity a fost capturată de naziști în Franța. I se oferă hârtie pentru a-și relata povestea și face această sarcină din prisma prietenei ei Maddie. Povestea ei este spusă prin numeroase anecdote și amintiri fugitive, intenția autoarei fiind clară: să construiască în mod subtil povestea trecutului celor două prietene foarte bune.

Nume de cod: Verity  este un roman despre o poveste aflată în interiorul unei povești, două narațiuni văzute din perspective diferite prin tehnica inserției, folosită cu măiestrie de Wein. Deși se desfășoară în plin război mondial, cititorul realizează că în centrul acțiunii se află prietenia și loialitatea, fiind o lectură inspirațională, motivantă și emoționantă. Chiar și cel mai mic detaliu are o semnificație în construcția cărții și transmite curajul pe care l-au avut toți cei care au luptat în acest război.

Romanul conține multe referințe la Peter Pan, mama lui Verity ținând întotdeauna fereastra deschisă când copiii ei plecau în vreo misiune, întocmai precum doamna Darling. Nu o dată apare comparația comandantului german von Linden cu Căpitanul Hook.

Nume de cod: Verity reușește să fractureze sufletul cititorului în mici bucățele pe care apoi le unește la loc, ridicând o serie de întrebări precum: Cine este Verity mai exact? Și-a compromis misiunea în Franța și totodată și-a trădat prietena? Putem avea încredere în ea? Scrisă cu măiestrie, de la frazele elegante și evoluția spectaculoasă a celor două protagoniste, la acel puzzle complicat și intrigant al narațiunii, cartea lui Wein merită citită cu siguranță. Nu uitați pachetul de șervețele pentru lacrimile ce vor curge.

Dar o parte din mine zace îngropată în dantelă și trandafiri, pe un mal de râu din Franța - o parte din mine mi-e fost smulsă pentru totdeauna. O parte din mine va fi întotdeauna de nepilotat, blocată pe urcare.

Titlu original: Code Name Verity
Autor: Elizabeth Wein
Editura românească: Epica