miercuri, 8 ianuarie 2014

Recenzie "Legăminte" de Ally Condie

Societatea a oferit întotdeauna ceea ce trebuie pentru a satisface nevoile cuiva: mâncarea, hainele și locuința sunt doar o chestiune de timp. De asemenea, oferă câte o Pereche pentru toți cetățenii, totul în numele unei civilizații perfecte și utopice. Cassia are 17 ani și niciodată nu s-a îndoit de Societate, mai ales când Perechea ce i-a fost aleasă este prietenul ei cel mai bun, Xander. Asta până într-o zi când vede un alt chip pe microcardul ei, cel al lui Ky. Totul se întâmplă doar pentru o fracțiune de secundă, dar aceasta o va schimba pentru totdeauna pe Cassia: este Ky cel destinat să îi fie Pereche?

Legăminte este un roman distopic ce pune accent pe romance, stat polițienesc și sistem de guvernare totalitar. Tocmai această ultimă trăsătură îi oferă originalitate, fiindcă este - în esență - o carte despre un triunghi amoros format din adolescenți, care își pun întrebări despre alegere, drepturi, liber arbitru, coincidențe versus planificări minuțioase ale conducătorilor.

Eroia cărții, spre deosebire de alte romane Young Adult, dispune de o voce puternică și face alegeri plauzibile. La începutul acțiunii, personajul ei a fost unul destul de pasiv, dar în timp ce povestea evoluează, felul ei de a gândi se schimbă, devine din ce în ce mai profund. Maturizarea ei psihică și emoțională este una extrem de bună și alertă, iar epifania ei în legătură cu așa-numita Societate perfectă a adăugat un plus de culoare personalității ei.

Narațiunea, replicile personajelor, toate acestea sunt prezentate în Legăminte într-un mod extrem de liric, stilul de scriere al autoarei fiind o îmbinare între proză și poezie. Lectura paginilor se face ușor, metaforele și descrierile ”curg” frumos, dar nu obosesc cititorul. Finalul este unul surprinzător și extrem de intrigant, determinându-te să tânjești după următorul volum, Răspântii.

Mărturisirea adevărului e un echilibru fragil: cât de mult să zici, cât să ascunzi, care adevăruri vor durea, dar nu vor distruge, şi care vor provoca răni prea mari pentru a se vindeca vreodată.

Titlu original: Matched
Autor: Ally Condie