duminică, 10 noiembrie 2013

Recenzie "Elixirul Vieţii" de Kenneth Oppel

Cartea aceasta o aveam în bibliotecă de ceva timp, numai că nu am citit-o până de curând din varii motive. De Halloween am zis că este o ocazie bună să mă apuc de lectura ei şi să nu mai amân. Trebuie să recunosc că nu am fost dezamăgită şi că s-a ridicat la aşteptările mele, Elixirul Vieţii împletind suspansul şi alchimia cu romantismul şi drama.

Kenneth Oppel a avut nevoie de curaj să reinterpreteze povestea clasică a lui Frankenstein şi pot afirma că este un adevărat maestru al genului fantasy, ce a făcut o treabă excelentă în volumul de faţă, care are îl are drept narator pe Viktor Frankenstein, un adolescent de şaisprezece ani care locuieşte cu părinţii, fratele său geamăn Konrad şi o verişoară îndepărtată, Elizabeth, în castelul familiei vechi de sute de ani. Atunci când Konrad se îmbolnăveşte de o boală gravă, Viktor decide să studieze o practică mistică interzisă, alchimia. Printr-o întâmplare, descoperă în castel o cameră ascunsă, Biblioteca Întunecată, plină cu zeci de tomuri vechi ce prezintă tainele acestei practici. Viktor dezvoltă o obsesie nesănătoasă faţă de alchimie şi pentru descoperirea celor 3 ingrediente necesare pentru crearea Elixirului Vieţii, care asigură nemurirea celui care îl va bea.

Personajele sunt caracterizate foarte bine, trăsăturile lor de personalitate fiind conturate încetul cu încetul de autor, iar suspansul creşte cu fiecare pagină pe care o lecturezi. Apare şi un triunghi amoros, dar nu deranjează desfăşurarea acţiunii cu prea multe clişee utilizate în exces. Deşi este clar de observat cum se va finaliza această poveste romantică, reacţiile protagoniştilor în anumite momente de maximă intensitate reuşesc să surprindă plăcut cititorul. Totuşi, nu înţeleg de ce este neapărat necesar un triunghi amoros aproximativ în orice carte YA pe care o găsim în comerţ, la fel ca şi personajele principale perfecte din punct de vedere fizic şi care au mai mult de doi neuroni pe care îi folosesc. Aceste este singurul minus pe care l-am găsit poveştii, care este în rest extrem de bine scrisă.

Protagonistul Viktor, un personaj complex, este oarecum atipic pentru acest gen literar, gândurile întunecate şi invidia pentru Konrad ce a încolţit în sufletul lui adaugă sare şi piper cărţii. Un mare plus este determinat de naraţiunea subiectivă, care ne prezintă nu doar gândurile sale nu tocmai ortodoxe, ci şi sentimentele adevărate pe care le are pentru Elizabeth, fratele său şi prietenul Henry (personaj secundar savuros, care deşi este un şoarece de bibliotecă fricos, îndrăzneşte să iasă din zona lui de confort).

Finalul m-a întristat, însă m-a determinat să doresc să citesc următorul volum al seriei cu şi mai multă ardoare. Elixirul Vieţii este o carte care îţi îmbogăţeşte cunoştinţele despre alchimie şi te face să îţi pui întrebări cu privire la scopul oamenilor pe acest pământ şi nemurire, totul într-o manieră elegantă şi cu iz de Evul Mediu.

- Frumuseţea ta face ca asfinţitul să se oprească în loc, am spus, doar ca să te mai privească preţ de o secundă.
S-a întors către mine, cu ochii larg deschişi.
- Dar dintre voi doi, tu eşti cea mai strălucitoare, am continuat. Când sunt în preajma ta mă simt precum un fluture de noapte, şi nu pot decât să-ţi evit focul.