luni, 4 noiembrie 2013

Interviu cu doamna Steliana Bajdechi

Sursa: www.radioconstanta.ro


În data de 31 octombrie a.c., studenţii din anul I şi II al Facultăţii de Litere specializarea Jurnalism din cadrul Universităţii „Ovidius” Constanţa au avut ocazia să petreacă o oră în compania doamnei Steliana Bajdechi, realizator emisiuni de radio la Studioul Regional Radio Constanţa. Această întâlnire a avut loc cu ocazia aniversării a 85 de ani de la prima emisie în eter a Radio România. O prezenţă efervescentă şi carismatică, doamna Bajdechi a reuşit să prezinte o scurtă istorie a radioului din ţara noastră şi a răspuns la câteva întrebări ale studenţilor.

  1. Aţi absolvit Politehnica în Bucureşti, ce v-a determinat să alegeţi o carieră în jurnalism?
Cred că mereu am fost pasionată de jurnalism, însă la vremea respectivă trebuia să faci o facultate care să îţi ofere posibilitatea să pleci din oraşul natal. Eu mi-am dorit să ajung în Bucureşti, aşa că am decis să dau admitere la Politehnică. Însă prin 1991 am decis să plec din inginerie şi am început să lucrez la radio în Constanţa, pe post de redactor. Atunci realizam o emisiune despre aromâni care a avut un real succes.
  1. Aţi ales totuşi Radio Constanţa, un radio public. De ce nu aţi dorit să lucraţi în domeniul privat?
Nu ai siguranţa locului de muncă în domeniul privat, cred că m-aş fi simţit exploatată şi epuizată în acelaşi timp. Radio Constanţa are 65 de angajaţi, în timp ce un post privat precum Radio Mamaia are 4 angajaţi pe drepturi de autor. 
  1. Ce părere aveţi despre tinerii care pleacă din România să lucreze în străinătate şi nu se mai întorc?
Nu îi condamn. Nu pot fi ţinuţi cu de-a sila în ţară, mai ales dacă au siguranţa unui job sigur şi foarte bine plătit.
  1. În cariera dumneavpastră de peste 20 de ani v-aţi confruntat cu piedici. Aţi simţit vreodată că nu mai puteţi şi doriţi să renunţaţi?
Da, evident că am simţit aşa. Mai ales în momentele în care financiar nu o duceam prea bine. Dar nu pot lupta împotriva firii mele şi a pasiunii pentru jurnalism. Aşa că exact în momentele în care îţi spui „Gata, mi-a ajuns!” găseşti puterea de a te ridica şi a o lua de la capăt.
  1. Dacă aţi putea să vă întoarceţi în timp, aţi mai face aceeaşi alegere de a urma Politehnica?
Nu regret că am absolvit această facultate, însă eu nu sunt făcută să fiu inginer. Probabil că nici un loc de muncă la radio nu m-ar tenta, mai degrabă aş lucra în domeniul social, să ajut oamenii din jurul meu.
  1. Ce jurnalişti admiraţi?
Doamna Aurelia Lăpuşan a reuşit să îşi pună amprenta în presa locală, chiar şi în perioada comunistă, iar acest fapt nu este ceva neînsemnat. Acelaşi lucru pot spune şi despre Monixa Coroiu, care a început la postul Neptun TV seria întrebărilor pertinente. O altă jurnalistă pe care o admir este Carmen Avram, a cărei emisiune „În Premieră” a dus anchetele jurnalistice româneşti la un alt nivel. 
  1. Ce părere aveţi despre jurnalismul care se practică în România în acest moment?
Fac parte din acest domeniu şi nu îmi place să îmi critic colegii de muncă. Însă doar un lucru am de spus: jurnaliştii nu trebuie să panicheze populaţia sub nicio formă. Ar fi mult mai bine pentru presa românească dacă ar exista o scădere a tonului isteric în presă. Totodată, nu ar trebui să uităm că toţi suntem cetăţeni români, deci trebuie să păstrăm identitatea naţională prin orice mijloace care ne sunt disponibile. Un exemplu în acest sens este că transmisiunile de la Radio Constanţa încep întotdeauna cu imnul naţional.

2 comentarii: